Mensen kunnen met een coronabewijs reizen of naar evenementen toe. Dit coronabewijs kan óf een negatieve testuitslag zijn óf een vaccinatiebewijs.
Een coronabewijs aanvragen kan via de CoronaCheck-app en coronacheck.nl.
Daarvoor is wel een DigiD nodig.

Sommige cliënten hebben geen DigiD. Zij moeten in dat geval een papieren versie aanvragen. Dit gaat via de zorgverlener die de vaccinatie heeft gezet.

Geen DigiD of geen toegang tot digitale middelen?
Wanneer iemand geen DigID heeft, of op een andere manier geen toegang heeft tot de benodigde digitale middelen, kan deze persoon bellen met de centrale helpdesk van Buitenlandse Zaken (+31 247 247 247). Waar, na een doorverwijzing, een bewijs kan worden geprint en worden opgestuurd.

Ook in een aantal andere situaties is een uitzonderingsroute van toepassing:

  • De persoon heeft geen toestemming gegeven zijn/haar/hun gegevens te delen met het RIVM
  • De gegevens van de persoon staan om een andere reden niet of niet correct in het systeem
  • De persoon heeft eerder COVID-19 doorgemaakt en is daarna 1x gevaccineerd. Deze persoon is volgens het één-prik beleid volledig gevaccineerd maar staat niet als zodanig geregistreerd.

Ook in deze situaties geldt dat degene terug gaat naar de zorgverlener die de vaccinatie heeft gezet (huisarts, dokterdienst, ggd of De Zijlen).

N.B. De Zijlen heeft alle vaccinaties die geregistreerd mochten worden, gedeeld met het RIVM. De dokterdienst en huisartsen hebben dit ook gedaan. Het kan zijn dat hierin enige vertraging is opgetreden en nog niet alle registraties zijn verwerkt.
Neem dan ook contact op met de zorgverlener die de vaccinatie heeft gezet.

Klik hier voor meer informatie.