Organisatie

De organisatie

Een vertrouwd thuis, persoonlijke aandacht en boeiend werk. Wie wil dat niet? De Zijlen biedt dit aan circa 1400 mensen van jong tot oud, met een verstandelijke beperking in de provincie Groningen. Wij vinden dat alle mensen met of zonder beperking van betekenis zijn. Zo halen mensen met een verstandelijke beperking betekenis uit hun werk en draaien mee in de maatschappij. We helpen mensen daarbij. In de provincie Groningen bieden we het allemaal: wonen, kinderdagcentrum, ambulante begeleiding, gezinsondersteuning, werk en dagbesteding. Belt u gerust voor meer informatie met ons Clientservicepunt, telefoonnummer 0594-850 552.

Raad van Bestuur

De Zijlen heeft sinds 2018 een tweehoofdige raad van bestuur. De voorzitter is Eric Zwennis.  Vanaf 1 mei 2018 is Annet van Zuijlen lid raad van bestuur.

Zoals vastgelegd in de zorgvisie is het realiseren van betekenis boven beperking richtinggevend. In goed overleg en in samenspel met de

managers en leidinggevenden, de ondernemingsraad, de centrale medezeggenschapsraad en de Raad van Toezicht ontstaat het strategisch beleid. De input hiervoor wordt geleverd door onder meer cliënten, ouders en vertegenwoordigers, begeleiders, gedragsdeskundigen, locatiehoofden en ondersteuners.

Als maatschappelijke organisatie is De Zijlen transparant over vergoedingen aan de bestuurder en aan leden van de RvT. In dit document wordt inzicht gegeven in de vergoedingen van onkosten uit 2017 die vallen onder bestuurskosten. Voor de raad van bestuur is een onkostenregeling van toepassing.

Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht (RvT) houdt toezicht, geeft advies en functioneert als klankbord voor de Raad van Bestuur. De RvT houdt toezicht op de strategie, op de

prestaties en op de interne beheersings- en controlesystemen van De Zijlen, waarbij kwaliteit en veiligheid belangrijke thema’s zijn. De RvT vergadert zes keer per jaar met de bestuurder. Gedurende het jaar wonen delegaties van de RvT vergaderingen bij van de bestuurder met de ondernemingsraad, de centrale (cliënten) medezeggenschapsraad en het bestuur van de cliëntenvereniging. Elk jaar legt de RvT een werkbezoek af waarbij de raad de gelegenheid krijgt zich te verdiepen in een bepaald onderwerp, locaties bezoekt en cliënten, ouders/vertegenwoordigers en medewerkers spreekt. De werkwijze is daarnaast vastgelegd in het reglement RvT, waaronder samenstelling van de raad, intern en extern overleg en optreden, benoeming, einde lidmaatschap, vergaderingen en secretariaat, evaluatie, honorering en verantwoording. De RvT bestaat uit zeven leden:

Mevr. M.C.A. (Margreeth) Smilde (voorzitter)

Nevenfuncties:
– Voorzitter Raad van Toezicht Alfa-college, Groningen, Chr. ROC Noord-Oost Nederland
– Lid Comité van aanbeveling stichting Present, Groningen
– Voorzitter Noordelijke Rekenkamer
– Lid Commissie van Redactie Friesch Dagblad
– Toetsingscommissie vangnet Participatiewet van het Ministerie van Sociale Zaken

 

Mevr. E.I. (Noor) van Leeuwen-Seelt (vice-voorzitter)

Nevenfuncties:
– Lid commissie Bijzondere Situaties m.b.t. aardbevingen in Groningen
– Lid Comité van Toezicht OP-EFRA/SNN
– Lid commissie Sociale begeleiding Ommelander Ziekenhuis
– Lid adviescommissie Toekomstfonds Gemeente Amersfoort

 

 

Mevr. E.B. (Elze) Klinkhammer, lid op voordracht van de centrale medezeggenschapsraad

Nevenfunctie:
– Voorzitter raad van commissarissen Rabobank Leeuwarden-NW Friesland (tot 30 juni 2018)

 

 

Dhr. H. (Harry) ter Veen

Nevenfuncties:
– Voorzitter Raad van commissarissen Stichting Eelder Woningbouw
– Voorzitter Raad van commissarissen NVO Holding B.V. te Groningen
– Bestuurslid (penningmeester) Stichting Nieuw Nabuurschap Groningen

 

 

Mevr. M.A. (Magda) Berndsen-Jansen

Nevenfuncties:
– Vice-voorzitter RvT De Noorderbrug Groningen
– Voorzitter RvT Friesland College te Leeuwarden
– Voorzitter van de commissie van beroep van examens bij de Politieacademie
– Voorzitter D66 Fryslân
– Waarnemend burgemeester gemeente Sud-West Fryslân (1 januari 2018 tot 1 september 2018)

 

 

Dhr. ir. E. (Edwin) Sinnema

Nevenfunctie:
– Lid raad van toezicht Stichting FPC Van Mesdag kliniek

 

 

 

Dhr. Drs. F.J.M. (Frank) van der Linden MBA

Nevenfuncties:
– Lid raad van toezicht Zorgplein Noord
– Bestuurslid van Stichting Netwerk Dementie Drenthe
– Lid Actiz-kerngroep Wonen en Zorg

 

 

De RvT werkt vanaf 1 juli 2015 met deze drie commissies met de volgende bezetting:

  • Commissie Bestuurszaken: mevr. E.I. van Leeuwen (voorzitter) en mevr. M.C.A. Smilde
  • Commissie Risico & Control: dhr. E. Sinnema (voorzitter) dhr. H. ter Veen
  • Commissie Kwaliteit & Veiligheid: mevr. M.A Berndsen-Jansen (voorzitter), Mevr. E.B. Klinkhammer , Dhr. Drs. F.J.M. van der Linden MBA

Elke commissie heeft een reglement.

In het jaarverslag van De Zijlen kunt u meer lezen over bestuur en toezicht.

Het ontstaan van De Zijlen

De Zijlen is op 1 juli 1996 ontstaan door een fusie tussen:

  • Stichting Sintmaheerdt te Tolbert
  • Stichting Philadelphia Voorzieningen Groningen te Groningen
  • Stichting Gezinsvervangende Tehuizen en Dagverblijven te Leek

Samen vormen ze een nieuwe stichting. Het doel van de fusie is om het aanbod van zorg en diensten aan mensen met een verstandelijke handicap in de provincie Groningen te verbreden en te verbeteren.

Zorgkaart Nederland

ZorgkaartNederland

Beste werkgever

Kwaliteit

Alle woon- en werklocaties van De Zijlen hebben een HKZ-certificaat. HKZ is een landelijk kwaliteitskeurmerk voor Nederlandse zorginstellingen.

ANBI

De Zijlen is een ANBI, een algemeen nut beogende instelling.

Noordelijk Platform Gehandicaptenzorg

Logo

Vrijetijds Bureau